Circular Awards 2025
Ieder jaar worden de Circular Awards uitgereikt aan initiatieven die iets bijzonders doen voor de circulaire economie. Je kunt nú kandidaten aanmelden!
De uitreiking van de Circular Awards 2025 is een van de hoogtepunten van de Week van de Circulaire Economie. De winnaars krijgen eer en bekendheid. De winnende producten, projecten of diensten worden als Nederlands voorbeeld gepresenteerd tijdens internationale (handels)reizen.
Er zijn drie categorieën: Business, Public en Chain. Daarnaast is er een award voor de Circular Hero. Een jury van experts kiest per categorie drie genomineerden. Daarop kun je live stemmen tijdens de Nationale Conferentie Circulaire Economie, op 20 maart 2025 in Leeuwarden. De Circular Hero wordt gekozen door de jury. De winnaar wordt ook bekendgemaakt tijdens de conferentie.
Categorieën
- Circular Award Business voor bedrijven
- Circular Award Public voor (semi-)publieke instellingen
- Circular Chain Award voor ketensamenwerkingen
- Circular Hero, iemand die een significante bijdrage heeft geleverd aan de circulaire economie
Bekijk de criteria onderaan deze pagina.
Belangrijke data
- 15 januari 2025 – Sluitingsdatum inschrijvingen
- 27 januari 2025 – Bekendmaking shortlist
- 3 februari 2025 – Juryberaad
- 5 februari 2025 – Bekendmaking finalisten
- 20 maart 2025 – Finale en uitreiking tijdens de Nationale Conferentie Circulaire Economie in Leeuwarden
Aanmelden kandidaten
Ben jij bezig met circulaire initiatieven of ken jij iemand die een grote bijdrage levert aan de circulaire economie? Aanmelden van kandidaten voor de Circular Awards is mogelijk tot en met 15 januari.
Criteria en procedure
Criteria
Sla lijst overElevator-pitch
Geef een korte beschrijving van het circulaire project, product of de organisatie en leg kort uit waarom het in aanmerking komt voor het winnen van de Circular Award.
Circulariteit
Beschrijf de circulaire strategieën die je toepast. Als uitgangspunt volgen we de vuistregel: hoger op de R-ladder is beter. Denk aan maximale herbruikbaarheid van producten en minimale waardevernietiging van grondstoffen en materialen. Denk ook aan een structurele oplossing boven hergebruik van (incidentele) reststromen. We zoeken naar partijen met een duidelijke en aansprekende visie voor een circulaire toekomst. Een belangrijk aandachtspunt is ook of circulair werken integraal is opgenomen in het primaire proces van de organisatie. Tot voordeel spreekt verder realisatie van CO2-reductie en de afbouw van lineaire praktijken.
Impact
Toon aan hoe groot je circulaire impact al is. Bereken bijvoorbeeld de reductie van gebruik van primaire (virgin) grondstoffen. Of de verlenging van de gemiddelde levensduur. Potentiële impact mag je ook beargumenteren. Is je product opschaalbaar naar de rest van Nederland en daarbuiten? Zo ja, wat is dan je potentiële markt en, dus, impact? Maar reeds gerealiseerde impact weegt zwaarder dan potentiële impact. De jury let op daadwerkelijke toepassing, bijvoorbeeld de introductie van de propositie op de markt, de voltooiing van een gebouw of kunstwerk, of de implementatie in een productieproces.
Samenwerking
Beschrijf met welke (keten)partners je samenwerkt en op welke manier. Hoe verdelen jullie kosten, baten en risico’s? Kan jullie samenwerking als voorbeeld dienen voor andere initiatieven?
Businessmodel
Hoe verdien je geld met je circulaire product, dienst of activiteit? Hoe voorkom je een (structurele) behoefte aan subsidie? Bij producten-als-dienst: hoe vergelijken de kosten en opbrengsten van de circulaire oplossing (TCO/TCU) zich met het lineaire alternatief? Belangrijk: beschrijf hoe het businessmodel prikkels geeft om maximale circulariteit te realiseren.
Elevator-pitch
Geef een korte beschrijving van het circulaire project, product of de organisatie en leg kort uit waarom het in aanmerking komt voor het winnen van de Circular Award.
Circulariteit
Beschrijf de circulaire strategieën die je toepast. Als uitgangspunt volgen we de vuistregel: hoger op de R-ladder is beter. Denk aan maximale herbruikbaarheid van producten en minimale waardevernietiging van grondstoffen en materialen. Heb je een structurele oplossing boven hergebruik van (incidentele) reststromen? We zoeken naar partijen met een duidelijke en aansprekende visie voor een circulaire toekomst. Een belangrijk aandachtspunt is dan ook of circulair werken integraal is opgenomen in het primaire proces van de organisatie. Tot voordeel spreekt ook realisatie van CO2-reductie.
Impact
Toon aan hoe groot je circulaire impact al is. Bereken bijvoorbeeld de reductie van gebruik van primaire (virgin) grondstoffen. Of de verlenging van de gemiddelde levensduur. Potentiële impact mag je ook beargumenteren. Is je product of opschaalbaar naar de rest van je regio, naar Nederland of zelfs daarbuiten? Zo ja, wat is dan je potentiële markt en, dus, impact? Maar reeds gerealiseerde impact weegt zwaarder dan potentiële impact.
Samenwerking
Beschrijf met welke (keten)partners je samenwerkt en op welke manier. Hoe verdelen jullie kosten, baten en risico’s? Hoe creëren jullie circulaire impact via inkoopbeleid of uitvragen naar opdrachtnemers. Kan jullie samenwerking als voorbeeld dienen voor andere initiatieven? Doen jullie actief aan kennisdeling en activatie van andere publieke instanties?
Businesscase
Hoe vergelijken de kosten en opbrengsten van de circulaire oplossing (TCO/TCU) zich met het gebruikelijke (lineaire) alternatief?
Elevator-pitch
Geef een korte beschrijving van het circulaire project, product of de organisatie en leg kort uit waarom het in aanmerking komt voor het winnen van de Circular Award.
Samenwerking
Beschrijf met welke (keten)partners je samenwerkt en op welke manier. Een cross-sectorale samenwerking heeft hierin een streepje voor. Hoe dient jouw samenwerkingsverband als voorbeeld voor andere initiatieven? Hoe verdelen jullie kosten, baten en risico’s? We zijn op zoek naar vitale coalities: een samenwerkingsverband met betrokken deelnemers en een gedeelde visie. Binnen het samenwerkingsverband worden uitdagingen overwonnen en bruggen gebouwd. Deelnemers zijn bereid te investeren in de samenwerking.
Circulariteit
Beschrijf de circulaire strategieën waar jullie samenwerking zich op richt. Als uitgangspunt volgen we de vuistregel: hoger op de R-ladder is beter. Denk aan maximale herbruikbaarheid van producten en minimale waardevernietiging van grondstoffen en materialen. Denk ook aan een structurele oplossing boven hergebruik van (incidentele) reststromen. We zoeken naar samenwerkingsverbanden met een duidelijke en aansprekende visie voor een circulaire toekomst. Dit jaar letten we ook op de afbouw van lineaire praktijken. De visie voor de keten is ambitieuzer dan huidige marktnormen en aankomende wet- en regelgeving.
Impact
We zijn op zoek naar samenwerkingsverbanden met aantoonbare impact in de praktijk. De activiteiten leiden bijvoorbeeld tot de vermindering van gebruik van nieuwe materialen, het verlengen van de levensduur en een reductie van CO2-emissies. Wat is de potentiële impact? Is deze impact ook structureel of schaalbaar? Reeds gerealiseerde impact weegt zwaarder dan de geplande of potentiële impact. Maak daarom duidelijk welke impact reeds is gerealiseerd en wat is gepland.
Transformatie van de sector
We zijn op zoek naar samenwerkingsverbanden die laten zien dat een nieuwe manier van werken mogelijk is. Als pioniers banen zij de weg banen voor anderen om te volgen. Dat kan bijvoorbeeld door in te zetten op het hervormen van beleid en het ontwikkelen van nieuwe marktstandaarden. Of door bij te dragen aan bewustwording en nieuwe markten aan te spreken. Het samenwerkingsverband draagt bij aan kennisontwikkeling en -deling, die ook toegankelijk is voor partijen buiten het samenwerkingsverband. Op welke manier geeft de samenwerking hier vorm aan?
Visie
Welke visie heeft jouw kandidaat voor de Circular Hero op de circulaire toekomst van Nederland? Zijn er bepaalde stappen op de R-ladder waar jouw kandidaat zich op richt? Richt jouw kandidaat zich expliciet op een brede, diverse doelgroep? Zijn er bepaalde thema’s die jouw kandidaat specifiek op de kaart wil zetten? Oftewel, welke duidelijke en aansprekende visie heeft jouw kandidaat?
Initiatieven
Welke circulaire initiatieven ontplooit jouw kandidaat? Beschrijf hoe de persoon die je nomineert in de praktijk bijdraagt aan de circulaire economie. In welke regio, sector of community is jouw kandidaat actief? Hoe lang al? Beschrijf maximaal drie illustratieve projecten of initiatieven waar de persoon die jij nomineert bij betrokken is geweest en hoe.
Werkwijze
Waarom is jouw kandidaat zo effectief? Beschrijf de werkwijze van jouw kandidaat. Slaagt jouw kandidaat erin andere mensen te enthousiasmeren, inspireren of overtuigen? Zo ja, hoe? Of is de persoon die je nomineert meer van de voeten in de klei? Zoekt jouw kandidaat de spotlight, of vervult hij of zij vooral de rol van verbinder achter de schermen?
Was jouw kandidaat ‘tegen beter weten in’ aan de slag met circulaire economie, waren er tegenvallers en zette hij/zij toch door? Of heeft jouw kandidaat zijn geheel eigen stijl? Wat is de unieke kracht van de persoon die jij nomineert? Licht graag toe met één of twee voorbeelden.
Impact
Welke resultaten heeft jouw kandidaat geboekt? Beschrijf waartoe de initiatieven van jouw kandidaat hebben geleid. We zijn allereerst benieuwd naar directe effecten voor de circulaire economie, bijvoorbeeld hergebruik van materialen of minder gebruik van primaire (virgin) grondstoffen. Maar ook belangrijk zijn indirecte effecten: hoeveel mensen heeft jouw kandidaat voor de circulaire economie geënthousiasmeerd? Welk beleid is (mede) door jouw kandidaat nu gemeengoed? Welke bedrijven werken nu aan circulaire economie door jouw kandidaat? Kortom, wat was er zonder jouw kandidaat niet gebeurd?
Procedure
Sla lijst overCircular Award Business
- Voor groot-mkb, klein-mkb, corporates en start-ups
- Voor producten, diensten, projecten of gehele bedrijven inclusief hun processen. Ook gebouwen en infrastructurele werken.
Circular Award Public
- Voor (semi-)publieke partijen en projecten
- Ook publiek-private projecten toegestaan, maar de publieke partij moet inschrijven en pitchen
- Voor (de aanbesteding van) circulaire producten, diensten of projecten. Ook gebouwen en infrastructurele werken.
Circular Chain Award
Circular Hero
- Personen die in Nederland aan de circulaire transitie werken (het is niet toegestaan jezelf te nomineren)
Het aanmelden van kandidaten verloopt via het online aanmeldformulier. Je kunt je eigen organisatie of project aanmelden, of dat van iemand anders. Aanmelden van hero’s gaat ook via het formulier. Je kunt alleen anderen als hero aanmelden, niet jezelf.
De inschrijving is geopend tot en met 15 januari 2025.
Vakjury’s evalueren de inzendingen. De juryleden worden hier binnenkort bekendgemaakt.
Een leesteam, samengesteld door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, maakt een voorselectie van ongeveer 10 inzendingen per categorie.
Voor de Circular Awards kiezen de vakjury’s op basis van de beoordelingscriteria uit deze voorselectie drie finalisten per categorie. De jury kan inschrijvers tijdens de selectie verzoeken om aanvullende informatie.
De negen finalisten (drie voor de Circular Award Business, drie voor de Circular Award Public, en drie voor de Circular Chain Award) pitchen door middel van een video vooraf en tijdens de Nationale Conferentie Circulaire Economie. Per categorie wordt vervolgens live één winnaar gekozen via een digitale stemming.
Voor de Circular Hero kiest de vakjury uit de shortlist één persoon. Er is geen finale met pitches. De Hero wordt bekendgemaakt tijdens de Nationale Conferentie Circulaire Economie.
De winnaars van de Circular Awards krijgen een jaar lang een unieke, circulaire wisseltrofee mee naar ‘huis’. De prijzen worden uitgereikt tijdens de plenaire opening van de jaarlijkse Nationale Conferentie Circulaire Economie.
De Circular Awards worden in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat georganiseerd door Helder en Duidelijk, in samenwerking met het Versnellingshuis Nederland Circulair.