ZEEWIEROVERALLEN OF NIET, DE TOEKOMST VAN HAVEP IS CIRCULAIR

Havep is dit jaar partner van De Week van de Circulaire Economie. Directeur Richard Bryce: “We hebben een grote, circulaire droom, maar de weg ernaartoe ligt bezaaid met uitdagingen.”

Het is natuurlijk fantastisch als je als lasser in een circulaire overall kunt rondlopen, maar als de vonken je om de oren vliegen, gaat brandveiligheid voor alles. Het schetst precies de dynamiek waar HAVEP zich in bevindt, vertelt directeur Richard Bryce. “We hebben een grote, circulaire droom, maar de weg ernaartoe ligt bezaaid met uitdagingen.”

Richard Bryce zit er nog maar even, bij HAVEP. Hij volgde Anna van Puijenbroek op. De familie Van Puijenbroek bracht HAVEP in vijf generaties tijd tot waar het nu staat. Kwalitatief hoogwaardig, competitief en duurzaam tot in de vezels. Bryce komt uit de “grote, boze corporatewereld”, zegt hij met een knipoog. Hoewel hij mooi en betekenisvol werk kon doen bij multinational Bayer, wereldwijd marktleider in katoenzaad, vond hij bij HAVEP wat hij echt zocht: een speler die de normen en waarden meedraagt waar hij zelf helemaal achter kan staan. HAVEP, op zijn beurt, zocht een directeur die de succesvolle, duurzame transitie van de afgelopen jaren kon uitbouwen naar een commercieel houdbare strategie voor de lange termijn.

Richard Bryce, directeur van Havep

Het assortiment van HAVEP bestaat uit protective wear en workwear. Kernwoorden, zegt Bryce, zijn uitstraling, comfort en veiligheid. Of je nu op de A1, een boerenerf, een bouwterrein of in een havengebied rondloopt, en of het nu koud, heet, nat of donker is, HAVEP biedt een aan alle kanten genormeerde outfit, die er ook nog eens eigentijds en representatief uitziet. “Volledig gepersonaliseerd, en op maat van de werksituatie”, voegt Bryce toe.

Wie overigens graag een HAVEP-outfit in het echt zou aanschouwen, zou bij autopech de ANWB kunnen consulteren. Sinds een paar jaar rijden de mobiele monteurs van de wegenwacht rond in HAVEP-kleding. Daar zijn ze best trots op, zegt Bryce. Dat recent ook Ambulancezorg Nederland koos voor duurzame werkkleding van HAVEP “is het is het ultieme bewijs dat we met onze duurzame koers de goede weg zijn ingeslagen.”

Leefbaar loon

Nog even terug naar de die normen en waarden, waar Bryce het over had. Want dat klinkt leuk, maar hoe uit zich dat in de praktijk? Nou, vertelt hij, “dat zie je bijvoorbeeld in het Button Up-atelier, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, afgeschreven werkkleding vermaken tot hippe accessoires, zoals tassen en rugzakken”. Onder leiding overigens van Annemiek van Puijenbroek, de moeder van Anna. Of de manier waarop HAVEP al vijf decennia zakendoet met dezelfde Macedonische partner, aan wie een groot deel van de productie is uitbesteed. De wederzijdse loyaliteit is groot. “Waarom? HAVEP betaalt een eerlijke prijs”, zegt Bryce, “omdat we het belangrijk vinden dat de mensen een leefbaar loon ontvangen, en we zijn persoonlijk betrokken.”

HAVEP hoeft in dit alles overigens niet bang te zijn voor knorrige aandeelhouders, die de korte financiële klap prefereren boven lange termijndoelen. “VP Capital, de investeringsmaatschappij van de familie Van Puijenbroek, is meerderheidsaandeelhouder en die onderschrijft en stimuleert de duurzame en sociale ambities volledig”, zegt Bryce.

Textielsector

Alles goed en wel, de textielsector staat toch ook bekend om de vele hobbels die er zijn richting een duurzame, laat staan volledig circulaire praxis. Lange en ingewikkelde productieketens maken het moeilijk het totale proces van katoenplantje tot eindproduct te monitoren. “Daarom houden we alles in eigen hand en we kennen al onze partners op de grond”, zegt Bryce. “De productie van het doek hebben we lange tijd in eigen huis gehad, waardoor we er alles van weten. “Nu werken we hierin samen met zorgvuldig geselecteerde partners, zowel onze grondstofleveranciers als de naaiateliers. Wij zien er ook op toe dat bij die laatste geen onderaannemers worden ingezet zonder toestemming van HAVEP.”

“Waarin we de komende jaren grote stappen gaan zetten”, vervolgt Bryce, “is de verduurzaming van de grondstoffen. Een studie van Ecochain wees uit dat we daar als HAVEP zelf de meeste impact kunnen maken.” Om dat te bereiken is samenwerking met collega’s in de branche noodzakelijk, zegt Bryce. “En uiteindelijk moet de incentive ook van grote opdrachtgevers, zoals de spoorwegen, de brandweer of de overheid vandaan komen. Die grote spelers kunnen de propeller in werking zetten die de vraag doet toenemen, waarmee innovatie gestimuleerd wordt, de kwaliteit omhoog gaat en de prijzen naar beneden gaan.”

Die innovatie is ook echt nodig waar het gaat om de recycling, vertelt Bryce. De heilige graal is op dit moment een oplossing te vinden voor het probleem dat vezels door recycling korter worden, en daardoor minder sterk zijn. “Je kunt die vezels prima gebruiken als grondstof voor T-shirts of onderbroeken, maar wat beschermende kleding betreft, wachten we met smart op nieuwe innovaties.”

Daarin draagt HAVEP zelf ook een steentje bij. Via het Textile Innovation Fund van VP Capital krijgen kansrijke innovaties een kans. Meest in het oog springt een startup die op industriële schaal zeewier gaat produceren, om het vervolgens als grondstof voor textielproductie in te zetten. Vanwege de olieachtige substantie van zeewier zou het bovendien vlamvertragend kunnen zijn. “Zo ver is het nog lang niet”, zegt Bryce, “maar dit is wel het soort innovaties waar wij als HAVEP vanaf dag één bij betrokken willen zijn.”

Eerlijk zijn

De stip op de horizon is voor HAVEP? Positieve impact maken. “We zijn nu nog in de fase van het beperken van negatieve impact. Een heel zichtbare stap richting positieve impact is het nieuwe gebouw dat HAVEP volgend jaar betrekt. “Na 155 jaar verlaten we het oude HAVEP-gebouw, en er komt een volledig circulair gebouw voor in de plaats, dat zelf energie opwekt. Co2-neutraal in alle opzichten.”

“Die lijn willen we verbreden, door grondstoffen te verduurzamen, door de schadelijke stoffen die nu nog nodig zijn vanuit veiligheidsoogpunt te vervangen voor biologische additieven, de levensduur te verlengen en, zoals gezegd, recycling te optimaliseren. Zodat uiteindelijk de kleding als grondstof terugkeert in de kringloop.”

En tot die tijd? “Eerlijk zijn over wat wel kan en wat niet kan”, zegt Bryce. “En je klanten en je andere partners daarin meenemen.” En in het geval van HAVEP, zegt Bryce, “is het mijn ambitie om ook buiten de BeNeLux te gaan groeien. Als je de eerste bent met een vlamvertragende veiligheidsjas van zeewier, zul je ook de schaal nodig hebben om ‘m succesvol in de markt te zetten.”

Auteur: Felix de Fijter