“CIRCULARITEIT ZIT IN ONS DNA”

Circl, het circulaire paviljoen van ABM AMRO, is voor de derde keer hoofdkwartier van de Week van de Circulaire Economie.

 

Programmamaker Sjors Mineur vertelt wat we in 2021 kunnen verwachten.

“Circl is opgericht om de transitie naar de circulaire economie versnellen”, vertelt Mineur. “Het past dus helemaal bij onze ambitie om mee te doen aan de Week.” Het circulaire DNA van Circl kom je tegen in het gebouw – waar ingezamelde spijkerbroeken van ABN AMRO-personeel dienen als isolatie – maar ook in de inhoudelijke programma’s en partnerships waarmee Circl z’n circulaire ambities wil verwezenlijken. 

Eerst even terug naar de editie van vorig jaar. Wat is je daarvan bijgebleven?
“We doen altijd ons best om een inhoudelijk sterk programma neer te zetten, maar we bouwen met elkaar ook echt een feestje. We trapten af met Daybreaker en dat was gelijk een absoluut hoogtepunt. Dit concept is overgewaaid vanuit de VS en houdt in dat je voor dag en dauw opstaat voor een groot dansfeest met heel veel mensen. Helaas zit dit er voor komende editie waarschijnlijk niet meer in, maar afgelopen editie stonden we om half 6 op voor yoga, gevolgd door een uitbundig ‘eco-positief’ dansfeest. Zonder alcohol, in de vroege ochtend aftrappen met een dansfestijn, dat was echt fantastisch.” 

De Week mikt op professionals die zich willen laten inspireren om circulair aan de slag te gaan. Hoe hebben jullie dat afgelopen editie vormgegeven? 
“Bijvoorbeeld met het inloopspreekuur ‘Brains & Beers’. Professionals met een vraag over circulair ondernemen konden tijdens deze spreekuren binnenlopen voor een een-op-een-ontmoeting met een circulaire expert, om vervolgens verder te praten onder het genot van een biertje. Doel van Circl is om impact te maken en tijdens deze inloopspreekuren zagen we de verbindingen ontstaan die daarvoor nodig zijn. Er kwam bijvoorbeeld een ondernemersduo van Vogels uit den Bosch binnenlopen, wat uiteindelijk heeft geleid tot hun deelname aan het Impact Nation Project. Een geweldige spin-off.”

De afgelopen jaren heeft CIRCL een heel divers programma laten zien, met onderwerpen van fashion, tot circulaire financieringsmodellen, tot bouw. Welk thema vind jij zelf inspirerend? 


Miquel Ballester van Fairphone over de Toekomst van de Product Designer. Beeld: Karianne Vermaas, CIRCO

“Zelf word ik heel enthousiast van circulair productdesign. Dit thema hebben we tijdens de vorige editie ook opgepakt met een evenement over de toekomst van de productdesigner. Miquel Ballester, product design lead bij Fairphone, vertelde over hun concept en de keuzes die erachter schuilgaan. Als je fysiek met een product bezig bent, leer je het op een heel andere manier waarderen. Dit vind ik heel boeiend. Circulair design raakt de kern van circulair ondernemen; dat je op een heel andere manier naar producten en de relatie die we ertoe hebben leert kijken.”

Circl is komende editie weer hoofdkwartier tijdens de Week. Kan je een tipje van de sluier oplichten?
“We hebben ons bij het maken van het programma laten inspireren door het thema van de Week ‘Maak je verhaal rond’. Er zijn evenementen van dinsdag tot en met vrijdag. We starten met een bredere overview van circulaire economie en stellen ook de kritische vragen die daarbij horen. In brede, macro-economische zin: welke systeemverandering is nodig? Gedurende de week zoomen we steeds verder in op wat we kunnen leren van pioniers en welke vaardigheden er nodig zijn om circulair te ondernemen.”

“We steken elke dag van wal met een plenair programmaonderdeel met een kennis-onderdeel, daarna volgen vooral veel interactieve workshops, waarbij deelnemers zelf aan de slag kunnen. Professionals die het hele weekprogramma doorlopen, maken hun verhaal echt rond. De onderdelen zijn overigens ook los van elkaar of na afloop te volgen.”

Moeten we vooral rekenen op een online programma?
“We hopen natuurlijk dat we ook fysieke evenementen kunnen hosten, maar anders heeft Circl alle kennis in huis om inspirerende online evenementen op te zetten.” 

(Beeld: Daybreaker)